Foto's stationsomgeving Alphen aan den Rijn

Momenteel wordt de Stationsomgeving in Alphen aan den Rijn grondig op de schop genomen. De werkzaamheden hebben al een belangrijke verbetering voor fietsers opgeleverd: een fietspad onder het spoor door ter hoogte van het station. Nadat de onderdoorgang (officiele naam: De Verbinding) op 15 februari 2010 officieel was geopend, is hij sinds 20 maart 2010 echt te gebruiken. Fietsers hoeven nu niet meer tussen de irritante hekjes van de voormalige spoorwegovergang te slalommen, als ze van de ene naar de andere zijde van het spoor willen.

In de nieuwe stationsomgeving komen ook drie nieuwe fietsenstallingen. De onbewaakte stalling aan de kant van Kerk en Zanen (met 612 plaatsen) is in maart 2010 al geopend. De bewaakte stalling (met een kleine 1300 plaatsen) volgde in april 2010. De meest opvallende stalling wordt echter de Fietsappel (onbewaakt, aan de zijde van het centrum, met 970 plaatsen). Deze wordt op woensdag 18 augustus 2010 officieel geopend. Hieronder een impressie van de werkzaamheden in de stationsomgeving.


In de zomer van 2008 werd de eerste helft van de tunnel aangelegd, onder spoor 1 en 2 (augustus 2008).


De bouwput voor de nieuwe bewaakte fietsenstalling (april 2009).


De bouwput voor de Fietsappel (juni 2009).


In de zomer van 2009 volgde de tweede helft van de tunnel, onder spoor 3 en 4 door (augustus 2009).


De fundering voor de Fietsappel is gelegd (augustus 2009).

Vervolgens ging men aan de slag met de aan- en uitritten van de tunnel, en met de aflopende pleinen aan weerszijden van het spoor.


Werkzaamheden aan stationsplein, tunnel, fietspad en Fietsappel, aan centrumzijde van het spoor (november 2009).


Werkzaamheden aan stationsplein, tunnel, fietspad en Fietsappel, aan centrumzijde van het spoor. De ronde `arena' waar de Fietsappel komt, is goed zichtbaar (december 2009).

Op maandag 15 februari 2010 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de tunnel onder het spoor door officieel geopend. Helaas betekende dat nog niet dat de tunnel ook al gebruikt kon worden. Door het winterse weer van de afgelopen maanden had het werk vertraging opgelopen.


Officieel geopend, maar in de praktijk nog afgesloten (begin maart 2010).

Een paar dagen voor de feitelijke openstelling van de tunnel werd het geraamte van de Fietsappel neergezet.


De pijlers van de Fietsappel (18 maart 2010).


Een dag voor de feitelijke openstelling van de tunnel werden de beruchte hekjes op de spoorwegovergang definitief gesloopt. (19 maart 2010).


Het resultaat: een geopende tunnel, en het geraamte van de Fietsappel, inclusief de kroon (22 maart 2010).

De nieuwe onbewaakte fietsenstalling aan de zijde van Kerk en Zanen is al klaar. De rekken hebben een vorksteun, zodat mensen niet meer bang hoeven te zijn dat het voorwiel van hun fiets krom zal trekken.


Fietsenrek met vorksteun (22 maart 2010).

Na het geraamte volgde de spiraalvormig omhooglopende vloer van de Fietsappel, met het raamwerk van driehoeken aan de buitenkant.


Het grootste deel van de (nog open) vloer en de helft van de buitenkant zijn ge-installeerd (20 mei 2010).

Met enige verlichting ziet het er 's nachts extra fraai uit.


Fietsappel bij nacht (eind mei 2010).


De nieuwe bewaakte fietsenstalling van Oldenburger (20 juli 2010).


De stationstunnel 's ochtends vroeg, met rechts al (half verscholen achter de bomen) een mooie ronde Fietsappel (23 juli 2010).


De Fietsappel is vrijwel klaar. De fietsenrekken staan er al in, en de vlinderpatronen in het omhullende gaas zijn duidelijk herkenbaar (30 juli 2010).

Verwijzing


Laatste wijziging, 28 januari 2014 - http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn